SuperPro-4x4-web1111111

Vanaf nu kunt u bij Mudworx.nl ook terecht voor de Suspension Bushes van Superpro. Deze kwalitatief zeer hoogwaardige bussen zijn een uitstekende vervanging voor de standaard Land Rover bussen. De levensduur is veel langer en bovendien geven ze een veel beter rij gedrag. Het sturen gaat een stuk directer, en daarnaast wordt ook de wegligging enorm verbete, rd.

De producten van Superpro zijn natuurlijk uitvoerig getest, van de kou in Alaska tot de hitte van de Dakar rally!

 

Meer info over Superpro vindt u op deze site: http://www.superpro.eu.com/

Nieuwe video van Lazer.

Let vooral op het verschil met de China import!!!

Grootste verschil met Lightforce zit in het soort licht. Lazer geeft heel veel licht direct voor de auto, Lightforce schijnt dan weer veel verder met een meer geconcentreerde straal...

Eindelijk, de Mudworx.nl Project Defender:

foto

Een compromis is geen optie…

Een compromis is geen optie voor het Dakar Press Team. Tijdens Le Dakar,ook wel bekend als de zwaarste rally in de wereld, moet de klus veilig en goed uitgevoerd worden. De belangrijkste taak voor het Dakar Press Team is het maken van foto en film materiaal van de wedstrijddeelnemers. Geen eenvoudige taak en voor de beste plaatjes moeten de teamleden de meest mooie locaties vinden, ruim voordat de deelnemers hier aankomen. Dit houdt in dat het team het bivak in de late avond moet verlaten en ’s nachts naar de gekozen locatie navigeren. Als het mee zit kunnen dan de tentjes worden op gezet en kan er een paar uurtjes geslapen worden. Een slopende routine die 14 dagen moet worden vol gehouden.

Het team is volledig aangewezen op hun Off roaders en een goede voorbereiding is daarom van wezenlijk belang. Uitvallen is voor het DPT geen optie, de deelnemers willen nu eenmaal hun foto’s of het nu de eerste of de laatste etappe is. Het is daarom goed te begrijpen dat toen het team Ben Russel-Smith, Directeur van Lazer Lamps Ltd ontmoette er gelijk sprake was van een wederzijds begrip voor het feit dat een compromis geen optie is.

DPT rijdt ruim 30% van de Dakar in het donker en daarom was Léon Jansen, Team Captain van het Dakar Press Team, al langer op zoek naar een betere oplossing voor de verlichting van de auto’s. Betere verlichting heeft een grote impact op veiligheid, niet alleen omdat men dan meer ziet, ook omdat met beter licht men minder snel moe wordt en het helpt met de navigatie. Jansen vermeldt al lachend: “ Hoe sneller we op de plaats van bestemming aankomen, des te meer tijd we hebben om te slapen. Toen we Ben van Lazer Lamps voor de eerste keer ontmoette, ging hij gelijk bij onze auto kijken en vroeg ons naar onze werkwijze en wensen. Vervolgens stelde hij een uitgebreid verlichtingsplan voor de auto’s samen. Dit was een volledig nieuwe ervaring voor ons, tot nu toe hebben we zelf de verlichting van onze auto’s verzorgt en ervaring wijst ut dat dit niet altijd optimaal was”.

Ben Russel-Smith heeft reeds veel ervaring opgebouwd met verlichting in de automobiel industrie. Hij is begonnen bij een aantal grote auto producenten, om vervolgens Lazer Lamps op te richten, een bedrijf die consultancy leverde op het gebied van auto verlichting. In 2011 is de activiteit van zijn bedrijf verandert van consultancy naar het zelf produceren van autoverlichting. Ben geeft aan dat dit een uitstekende doorontwikkeling van zijn onderneming was; “Wij hadden al uitgebreide kennis van de in de markt aanwezige producten. Dit aangevuld met onze kennis van efficiënte optica en thermisch management heeft aan de basis gestaan van de ontwikkeling van een heel uniek, efficiënt en lichtgewicht product. Zelfs het aluminium dat wij gebruiken voor de ceramisch gecoate print kaarten is een special ingekocht materiaal met uitstekende thermische eigenschappen. Deze techniek is nodig om de warmte zo snel mogelijk af te voeren en de LED’s zo koel mogelijk te houden. Het zorgt voor een maximale lichtopbrengst bij een zo laag mogelijk gewicht, precies wat de autosportteams zoeken.

In het verleden werd het aantal lampen dat op de auto’s van het Dakar Press Team geplaatst konden worden bepaald door het energie verbruik. Het is niet alleen de verlichting die van stroom voorzien moet worden. Er is veel meer. Zo worden onderweg de accu’s van camera’s en laptops ook op geladen, met lege accu's kan het team simpelweg niet functioneren. LED verlichting is veel efficiënter dan traditionele verlichting. Ben legt uit:”De lichtopbrengst per Watt elektrische energie is de sleutel van het succes van LED. Een moderne halogeen lamp levert ca 20 lumen per Watt (lm/W). Xenon lampen hebben een efficiency van ca 40-50 lm/W. De huidige LED lampen van Lazer Lamps leveren 80-90 lm/W, en als we in de toekomst kijken dan kunnen we een theoretische limiet voor LED rond 220-250 lm/W verwachten. Efficiency is het grootste voordeel van LED verlichting”.

Om het maximale effect te bereiken reisde het Dakar Press Team naar de fabriek in Stevenage UK. Lazer Lamps had een montage plan al uitgewerkt en gelijk na aankomst werd met de montage van de LED lampen begonnen. De compacte bouwwijze van deze units maakte het mogelijk, dat het vinden van de juiste montage plaatsen op de VW Amarok geen uitdaging was. Tijdens de montage legt Ben Russel-Smith uit, dat de unieke vorm van de Lazer Lamps grotendeels bepaald wordt door de toegepaste technologie. “LED’s zijn nu eenmaal heel anders dan traditionele halogeen of Xenon lampen, ze stralen hun warmte uit naar één kant en kunnen daarom veel effectiever gekoeld worden. Om de licht opbrengst van de LED te optimaliseren is het zaak de LED relatief koel te houden. Om deze reden heeft Lazer speciale thermische simulatie technieken toegepast om de optimale vorm en grootte van de koeling van de lamp te bepalen.”

Lazer heeft de bekende E-markering. Een certificering, die alleen verstrekt wordt nadat de producten uitgebreid getest zijn. Tijdens deze testen wordt vooral gelet op betrouwbaarheid en kwaliteit. Het zal duidelijk zijn dat betrouwbaarheid hoog in het vaandel staat bij het Dakar Press Team, zonder de juiste verlichting wordt de uitdaging de expeditie succesvol af te ronden alleen maar groter. Het feit dat de Lazer Lamps met de befaamde E-markering gecertificeerd zijn, draagt alleen maar bij aan de garantie dat het team een product in zet die de uitdaging van Le Dakar aan kan.

Ben ziet een zonnige toekomst voor LED verlichting en in het bijzonder Lazer Lamps. De lampen worden al ingezet in de logistieke sector. “We krijgen uitstekende terugkoppelingen van de vele chauffeurs die onze lampen gebruiken. De lampen worden zijn geschikt voor zowel 12 als 24V. De combinatie van veel licht die dicht bij de kleur van daglicht komt is erg aantrekkelijk voor chauffeurs die veel nachtelijke ritten maken. We zien een duidelijke toename van LED verlichting, vorig jaar werden onze lampen door 4 teams tijdens de Dakar ingezet en dit jaar zijn er nog meer teams die tijdens Le Dakar 2014 gebruik zullen maken van onze technologie, zoals het kampioensteam van Kamaz, Team de Rooy, Race2Recovery en Dakar Team Holland!

Het Lazer Lamps concept past uitstekend in de strategie van het Dakar Press Team: een compromis is geen optie! Voor meer info: zie www.lazerlamps.uk of neem contact op met de Nederlandse vertegenwoording : Mudworx.nl

Tekst: Paul Goss Fotografie: Dakar Press Team